Spellen: wiskunde leren door te spelen

Jean-Baptiste Huynh ontdekte een leemte in de kennis van wiskunde bij leerlingen en gebruikte dit inzicht om het spel DragonBox te maken. Het spel is nu te vinden op verschillende platforms en is een zeer populair wiskundespel. Het spel heeft al verschillende internationale prijzen gewonnen. Na ongeveer 90 minuten spelen van DragonBox is ongeveer 93 procent van de spelers in staat om algebraïsche vergelijkingen op te lossen.

Het slimme wiskundespel
In het spel vind je een gewone puzzel. De spelers praten met vriendelijke monsters. Naast de monsters kunnen de leerlingen zich vermaken met andere animaties. Met behulp van DragonBox leren leerlingen de basis van wiskunde. Dit gebeurt echter op een iets andere manier. In het begin worden de letters en cijfers voorgesteld door kleurrijke objecten, die vervolgens worden vervangen door wiskundige uitdrukkingen. De leerlingen hebben de taak om de wiskundige uitdrukkingen op te lossen. Als er fouten worden gemaakt, krijgen de spelers regelmatig feedback zodat het spel het gewenste leereffect teweegbrengt. DragonBox is niet bedoeld om conventionele wiskundelessen te vervangen, maar het spel kan als aanvulling worden gebruikt. Leerlingen die dit spel hebben gespeeld kunnen. vergelijkingen oplossen die bestaan uit optellingen en breuken. Het is ook mogelijk voor leerlingen om een verband te leggen tussen het werk op papier en het DragonBox spel.

Waarom apps gebruiken om te leren?
Voor leerlingen kost het leren van wiskunde vaak veel moeite. Vooral leerlingen in het middelbaar en hoger middelbaar onderwijs laten hun huiswerk liggen en raken daardoor de draad kwijt. Velen begrijpen niet waar het wiskundecurriculum, dat meetkunde, kansberekening, het oplossen van vergelijkingen en integralen omvat, in de echte wereld wordt gebruikt. Via de apps en wiskundepodcasts kunnen leerlingen en studenten betrokken worden bij wiskunde. Elke leerling, of hij nu in de eerste of in de twaalfde klas zit, kan meer plezier beleven aan het leren in de app, naast het stimuleren tot succes. In de wiskunde apps wordt kennis op een speelse manier getest in de vorm van een quiz. De leer-apps hebben als effect dat mensen leren zonder dat ze het doorhebben. Er komen steeds meer nieuwe leer-apps bij en ze bieden steeds meer mogelijkheden. Naast leerapps voor wiskunde zijn er ook veel andere apps voor vakken als Engels, Duits, politiek en wetenschap.
Een percentage-calculator voor wiskunde vind je via de link: Percentage berekenen.

De voortgang
Er zijn aanwijzingen dat leerlingen die dergelijke apps gebruiken, vooruitgang boeken in de respectieve vakken. Sommige leerlingen gebruiken de apps al om te studeren voor examens. Verschillende apps bieden de mogelijkheid om te helpen met oefeningen en het begrijpen van concepten. De apps herinneren gebruikers eraan wanneer ze stof moeten herhalen. Naast de vellen papier en studieboeken kan een leer-app af en toe als alternatief worden gebruikt. Dit geeft de hersenen een pauze en de leerlingen kunnen worden vermaakt door het leerspel.