Waarom arbeidsmobiliteit steeds belangrijker wordt

Arbeidsmobiliteit staat voor alle positieveranderingen gedurende de carrière van een werknemer. Dit kan intern zijn, zoals een werknemer die bij dezelfde werkgever een andere functie krijgt. Extern is ook een mogelijkheid; hierbij krijgt de werknemer een baan bij een andere werkgever. In deze blog kun je meer lezen over wat het belang van arbeidsmobiliteit is. 

Vaker wisselen van baan 

Vroeger werkten mensen na hun schoolcarrière de rest van hun werkende leven bij dezelfde werkgever. Tegenwoordig is dat niet meer het geval. Hoe jonger een medewerker is, hoe korter hij bij dezelfde organisatie werkt. Uit onderzoek is gebleken dat 80 procent van de werknemers tussen de 55 en 65 jaar 5 jaar of langer bij dezelfde organisatie werken. Van de medewerkers tussen de 15 en 25 jaar werkt 90 procent korter dan 5 jaar bij dezelfde werkgever. 

Interne mobiliteit heeft voordelen voor werkgever en werknemer 

We blijven dus steeds korter bij dezelfde werkgever. Aan de andere kant kost het veel tijd, geld en moeite om nieuwe medewerkers te vinden. Als ondernemer doe je er daarom goed aan om een hoge arbeidsmobiliteit in je bedrijf te hebben. Je kunt hiervoor zorgen door het Werkfit Traject UWV. Voor werknemers is dit ook prettig, omdat ze gemotiveerd blijven. Door her- of omscholing zorg je ervoor dat je medewerkers een brede inzetbaarheid hebben. Ze worden flexibeler in hun loopbaan, waardoor veranderen van taak of functie makkelijk is. Dit zorgt voor ruimte voor zowel de organisatie als de werknemers. 

Sneller omschakelen 

Invloeden van buiten kunnen de wereld veranderen. Het kan ervoor zorgen dat je als bedrijf ook moet omschakelen. Het kan voorkomen dat je minder administratieve medewerkers nodig hebt, en dat je meer behoefte hebt aan engineers of salesmensen. Het is niet efficiënt om je administratieve medewerkers simpelweg te ontslaan en andere functies aan te nemen. Je kunt deze medewerkers prima binnen je bedrijf omscholen. Ze kunnen hun ervaring en kennis dan meenemen, waardoor je makkelijker kunt meegaan met veranderingen.  

De waarde van een leercultuur 

Het is voor je bedrijf heel waardevol om een leercultuur te creëren. Een mindset die gefocust is op leren is een growth mindset. Hierdoor wordt het voor je medewerkers veel logischer om een korte studie te volgen en sneller een positie te krijgen waar in het bedrijf behoefte aan is. Op deze manier zijn veranderingen in het bedrijf geen bedreiging, maar juist een kans. Het geeft je medewerkers een kans om zich te ontwikkelen.