5 tips voor een geweldige website

Een eigen website is voor heel veel mensen onmisbaar. Bijvoorbeeld wanneer je een eigen bedrijfje hebt, of als je via een website je portfolio wilt tonen. Bij het maken van zo’n website gaat het echter vaak fout, want hoe zorg je er eigenlijk voor dat zo’n website een succes is? Dat leggen we je in onderstaand artikel uit.

Heb je geen zin, tijd, of kennis om je eigen website te bouwen en te onderhouden? Dan zijn er gelukkig meer dan genoeg bedrijven die dat vóór jou kunnen doen. Neem bijvoorbeeld eens contact op met NL-XS, een ICT bedrijf in Waalwijk.

Zorg voor duidelijkheid

Als een bezoeker op jouw website terecht komt, moet het direct duidelijk zijn wat het onderwerp is van je website. Ben je een loodgieter en biedt je deze diensten aan op je website? Zorg er dan voor dat er bovenaan jouw website duidelijk staat dat je loodgieter bent. Als mensen niet meteen zien wat het doel is van je website, gaan ze daar echt niet naar zoeken. Dan klikken ze je website weg en gaan ze op zoek naar de volgende. Dat is natuurlijk het laatste wat je wilt.

Maak je website overzichtelijk

Deze tip sluit nauw aan bij de tip hierboven. Het is belangrijk dat, zodra je bezoeker weet wat je doet, hij ook precies weet waar hij welke informatie moet zoeken. Maak dus een duidelijke menubalk waar je alle categoriën op zet. Denk aan prijzen en de diensten die je precies aanbiedt. Zo weet de bezoeker van je website precies waar hij of zij aan toe is.

Niet alleen de navigatiebalk is hierbij van belang, ook de rest van de inhoud moet kloppen. Zorg dus voor goede teksten waarin duidelijk uitgelegd staat wat je doet en hoe je dat doet.

Zorg voor openheid

Als je als bezoeker op een website komt van een bedrijf, waar verder geen informatie over dat bedrijf op staat vermeldt, heb je al snel geen vertrouwen meer in het bedrijf. Als bezoeker en potentiële klant wil je weten met wie je te maken hebt. Zorg daarom altijd voor een duidelijke ‘over mij’ pagina, waarin je vertelt over wie je bent en wat je doet. Zo win je binnen mum van tijd het vertrouwen van je bezoekers.

Spreek je bezoekers aan

Praat niet een eind weg over wat je doet en hoe je dat doet, maar doe dat door het aan je bezoeker te vertellen. Ga als het ware een gesprek aan met je bezoeker en vertel op die manier alles over jou en je bedrijf. Zo voelt de bezoeker zich aangesproken en persoonlijk betrokken bij je bedrijf.

Zorg voor een goede contactpagina

Deze tip zou je onder het kopje navigatie kunnen schuiven, maar we kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk een goede contactpagina is. Als je namelijk je bezoeker hebt overgehaald dat jij de juiste diensten aanbiedt, wil je ook dat je bezoeker weet hoe hij contact met je opneemt. Zorg er daarom voor dat je zowel je e-mailadres als je telefoonnummer duidelijk vermeld op je contactpagina en dat je contactpagina ook duidelijk te vinden is in je navigatiebalk. Je zou zelfs voor een contactformulier kunnen gaan, dat is namelijk erg gebruiksvriendelijk. Zorg er dan wel voor dat je de inbox van je e-mail regelmatig checkt en dat je ook telefonisch goed bereikbaar bent.