Teksten schrijven voor lezers, of teksten schrijven voor zoekmachines (Search Engine Optimization) is niet erg verschillend. Google’s richtlijnen voor webmasters benoemen duidelijk dat je website voor de bezoekers gemaakt moet zijn, en niet voor een zoekmachine. Hun algoritme om de inhoud van teksten te beoordelen is uiteraard gebaseerd op de lezers en beoordelen je site op punten als uniekheid, waarde en leesbaarheid. Als je ooit een cursus schrijven hebt gevolgd, of op school hebt geleerd hoe je een rapport of artikel moet schrijven, zal je niet verbaasd zijn over de basisprincipes in schrijven voor SEO. Er is maar één echt groot verschil tussen een goede tekst en een goede tekst voor SEO: het gebruik van keywoorden.
De juiste keywoorden kiezen die de aandacht gaan vragen is het belangrijkste onderdeel van SEO. Weet wat de keywoorden zijn waar je doelgroep naar zoekt. Misschien noem jij iets al je hele leven ‘sloffen’, maar andere mensen zeggen ‘pantoffels’. Een ‘huis te huur‘ aanbieden is lastig als mensen op zoek zijn naar een ‘huurwoning’. Voor lezers van de tekst maakt de benaming waarschijnlijk weinig uit, maar in dit geval is er een verschil voor de zoekmachines. Google weet over het algemeen wel dat de woorden dezelfde betekenis hebben, maar geeft toch liever de zoeker precies wat hij zoekt.
De eerste zin van iedere paragraaf in een tekst is erg belangrijk. Lezers nemen vaak niet de tijd om de hele tekst te lezen, tenzij ze zeker weten dat het van belang gaat zijn voor ze. Dus ze scannen de pagina voor woorden en zinsdelen om te beoordelen of het de moeite is. Het oog valt gemakkelijk op zinnen die na een blanke regel komen. Een goede paragraaf geeft duidelijk aan in de eerste zin waar het over gaat. Dit is dus een goede plek voor je keywoorden. De rest van de paragraaf geeft uitleg of aanvullende informatie. Komt er een nieuw onderwerp? Begin dan een nieuwe paragraaf.
Je kunt ook belangrijke woorden dikgedrukt of schuingedrukt maken om het nog gemakkelijker te maken voor een lezer om de pagina te scannen. Deze woorden vormen dan een soort samenvatting van de tekst, of een lijst. De lezers (en de zoekmachines) zien gemakkelijk een relatie tussen de woorden en de hoogtepunten die aan bod gaan komen. In een langere tekst kun je kopjes gebruiken, die dan zowel direct na een blanke regel komen als dikgedrukt zijn, of <h2> tag krijgen bij gebruik van CSS. Deze woorden springen uit de tekst, voor zowel de lezers als de zoekmachines. In een korte tekst zijn kopjes overbodig en komen onnatuurlijk over.
Blijf bij je onderwerp. Je hoeft niet dezelfde keywoorden in iedere tekst te hebben, maar wel gerelateerde woorden. Zo wordt je een expert in je onderwerp. Lezers klikken vaker naar andere pagina’s en blijven langer op je site, of komen vaker terug. Wees ook niet bang om linken naar andere experts of autoriteiten op het gebied te geven.
Vermijd alles wat onnatuurlijk leest. Google weet heel goed wanneer je te hard probeert. Keywoorden komen uiteraard aan bod in een tekst. Het is immers waar de tekst over gaat. Maar benoem het niet in iedere zin, en gebruik hier en daar een synoniem. Google geeft een penalty voor ‘keyword stuffing’ en dan ben je nog slechter af dan als je helemaal geen SEO in je teksten gebruikt.
Ondanks alle tips lukt het toch niet? Raadpleeg dan een ervaren seo tekstschrijver voor je website zoals SwaansCommunicatie. Een goede copywriter maakt al het verschil van de wereld, niet alleen qua SEO maar ook conversie.